HARMONIEKINDEREN

Relatie, autonomie en competentie

In mijn vorige blog, over kinderen met een sterke wil, beschreef ik de drie basisbehoefte van Luc Stevens: autonomie, relatie en competentie. En waar kinderen met een sterke wil een enorme behoefte hebben aan autonomie, ligt de prioriteit voor harmoniekinderen anders.

Harmoniekinderen zijn kinderen voor wie sfeer en harmonie enorm belangrijk is. Zij zijn dus met name gericht op de relatie met anderen. Voor hen is het allerbelangrijkst dat iedereen zich fijn voelt. Van deze kinderen wordt nog wel eens gezegd dat ze niet goed genoeg voor hun eigen mening uitkomen of dat ze meer voor zichzelf op mogen komen. Maar dit staat nou eenmaal niet boven aan hun prioriteitenlijstje. Zij willen namelijk vooral dat het voor iedereen ok is en dat laten ze zien door zich te voegen naar de gemaakte plannen of te bemiddelen in conflicten. Deze kinderen zijn vaak heel lief, behulpzaam en gehoorzaam en zullen ook niet snel in negatieve zin opvallen. Toch is het heel belangrijk om deze kinderen goed in de gaten te houden. Hun valkuil ligt namelijk in het ‘te veel’ van zichzelf geven, waardoor ze uiteindelijk lichamelijke klachten, vermoeidheid, een boze/verdrietige bui uit het ‘niets’ of andere overprikkelingsverschijnselen gaan krijgen. Dit heeft alles te maken met de verschillende manieren van energie uitwisselen.

In mijn visie kunnen mensen op 4 manieren energie uitwisselen, waarbij ‘groen’ staat voor positieve energie (zin hebben in, vrolijk, energiek, enthousiast, vriendelijk, ontspannen, voedend) en ‘rood’ voor negatieve energie (boos, verdrietig, slachtoffer, zware gedachte, veel beren zien, onvriendelijk, stress, verslindend).

Manieren waarop energie uitgewisseld kan worden:
1. Rode energie komt binnen, groene energie wordt uitgezonden


2. Groene energie komt binnen, rode energie wordt uitgezonden


3. Rode energie komt binnen, rode energie wordt uitgezonden


4. Groene energie komt binnen, groene energie wordt uitgezonden.

Dit is in grove lijnen, want het is niet zo dat iemand de hele dag op dezelfde manier energie uitwisselt en dat er alleen maar rode of groene energie binnenkomt of uitgezonden wordt. Maar ik denk wel dat mensen van nature of door omstandigheden een dominante vorm hebben die gedurende de dag vaak naar voren komt.

Hoe hebben deze manieren van energie uitwisselen effect op harmoniekinderen?

1. Rode energie komt binnen, groene energie wordt uitgezonden. Harmoniekinderen zelf wisselen vaak op deze manier energie uit. Zij zijn, doordat hun prioriteit bij de relatie ligt, erg gevoelig voor rode energie die anderen uitzenden. Zij pikken dit op. En door hun mooie eigenschap om graag de harmonie te bevorderen zullen zij deze rode energie willen ombuigen in groene energie, door zelf groene energie toe te voegen. Zij zien wat de ander nodig heeft en gaan dus voor de ander zorgen.

2. Groene energie komt binnen, rode energie wordt uitgezonden. Wanneer harmoniekinderen in aanraking komen met iemand die veel behoefte heeft aan groene energie, maar die zelf rode energie uitzendt (slachtofferrol), dan mag je, als ouder en verzorger, waakzaam worden. Het kan zowel om vriendjes gaan, maar zeker ook om volwassenen waarvan een harmoniekind afhankelijk is. Een harmoniekind kan namelijk groene energie blijven geven in de hoop dat het er toe zal leiden dat de ander ook groene energie uit gaat zenden. Maar vaak ligt dit buiten hun cirkel van invloed, waardoor deze uitkomst uitblijft. Harmoniekinderen kunnen hier helemaal op leeglopen.

3. Rode energie komt binnen, rode energie wordt uitgezonden. Extra alert mag je ook worden wanneer een harmoniekind in contact is met iemand die veel rode energie oppikt uit de omgeving en daar zelf ook weer rode energie aan toevoegt (overprikkelde/gespannen volwassenen). Een harmoniekind zal namelijk groene energie aan deze persoon gaan geven, maar deze persoon kan dit niet goed ontvangen. Daardoor zal een harmoniekind nog veel harder zijn best gaan doen, wat misschien zelfs een negatieve reactie van de ander oproept. Ook deze vorm van energie uitwisseling zal een harmoniekind uitputten, want wat hij ook doet, het zal (bijna) geen positieve verandering geven bij de ander.

4. Groene energie komt binnen, groene energie wordt uitgezonden. Deze manier van energie uitwisselen is heel gunstig voor een harmoniekind. Deze mensen kunnen de positieve dingen in het leven zien en stralen dit uit naar hun omgeving. Zij zijn vaak goed in balans. Ook zij kunnen natuurlijk rode energie opmerken, maar kiezen ervoor zich te voeden met de groene energie die ook aanwezig is. Een harmoniekind zal in de nabijheid van iemand die op deze manier energie uitwisselt, dichter bij zichzelf kunnen komen. De ander heeft namelijk geen ‘zorg’ nodig en de sfeer is optimaal. Daardoor ontstaat de ruimte voor een harmoniekind om de aandacht op zichzelf te richten en zal het ook steeds duidelijker worden wat dit kind zelf graag wil.

Tips voor ouders van een harmoniekind

1. Je doet je harmoniekind een heel groot plezier wanneer je goed voor jezelf zorgt. Dit betekent dat je goed weet waar je eigen behoeftes liggen en dat je weet hoe je daar zelf aan kan voldoen. Dan zal je harmoniekind deze zorg niet zo snel op zich nemen. En door goede zelfzorg kun je er ook voor zorgen dat je zelf (bijna) niet overprikkeld raakt. Dit is goed voor de sfeer en zal er voor zorgen dat je harmoniekind niet ‘aan het werk’ gaat. Daardoor creëer je thuis een plek waar je kind op kan laden en geef je een mooi voorbeeld aan je kind.

2. Het is ook fijn voor je kind wanneer je samen op onderzoek uit gaat van welke hobby je kind echt blij wordt. Bij harmoniekinderen is dit vaak wat minder makkelijk te ontdekken en dit zal misschien even tijd kosten. De sfeer bij de hobby is daarbij superbelangrijk. Een strenge trainer of een drukke groep heeft dan ook veel invloed op de beleving. Het is belangrijk dat je kind na een schooldag, waar het met ontzettend veel mensen in aanraking komt, vooral met veel groene energie omgeven wordt bij eventuele andere activiteiten.

3. Een harmoniekind heeft de neiging om de schuld makkelijk bij zichzelf te zoeken. ‘Wat als ik nou liever was, gehoorzamer was, beter mijn best zou doen…..’ Allemaal gedachtes waarbij je kind de oorzaak van rode energie van de ander bij zichzelf zoekt. Het is fijn en helpend wanneer je regelmatig met je kind bespreekt waar hij invloed op heeft en waar niet op. De plaatjes over de verschillende manieren van energie uitwisselen kunnen helpen om duidelijk te maken dat het geven van groene energie niet altijd leidt tot het  uitwisselen van groene energie met de ander.

Harmoniekinderen hebben het grote talent om zich gemakkelijk in de ander te verplaatsen met hun hart wagenwijd open. Aan ons de taak om deze kinderen te begeleiden zodat ze ook leren om goed voor zichzelf te zorgen. Dan zal deze eigenschap veel moois kunnen doen voor henzelf en voor de mensen om hen heen.